söndag, maj 11, 2008

Kaffekoppen som blev en tekopp

På ett par ställen på internet kallar jag mig för Kaffekopp. Dels för att jag tycker om och dricker kaffe; behöver en stark kopp varje morgon och brukar ha med mig en liten termos till skolan, och dels för att det låter gemytligt och trevligt. Men under senaste året har jag kommit att allt mer glida över från att vara en kaffedrickare till att bli en tedrickare. Har köpt många olika sorter på mina resor och även fått flera i present. Drömmen hade ju varit en av de fantastiskt vackra lyxboxarna för sisådär tusen spänn som vi såg i Peking, men störst utbud i vanliga livsmedelsbuiker har jag faktiskt sett i Polen, dessutom väldigt billigt.

Jag tror att Sverige är ett av de få länder där man sätter kaffe framför te. Åker man ut i världen, behöver inte vara långt, så är det te som gäller. Under Polen-semestrarna halsades dagligen enorma mängder.
Min klara favorit är än så länge neutralt kinesiskt grönt te utan mjölk eller socker. Finns naturligtvis många olika sorter, men
Ahmad tea - London och Gun powder smakar mycket bra.

Idag tog jag med mig min mormor ut på stan för fika och shopping och köpte då ett Sencha i en butik i Haga som visade sig vara mycket likt Ahmad i smaken. Stor skillnad från de kinesiska märktes dock på de japanska téerna vi provsmakade under valborgsmiddagen, och idag under vår pingstmiddag med tillhörande filmtittning prövade vi indiskt Oolongté och indiskt svart. Trevliga smaker men slår inte mina favoriter som utöver de ovanstående även är jamsinte och vitt te som jag brukar variera med.

För att markera min nya vana har jag lagt upp en länk till en fin teblogg. Den länkar i sin tur till flera nätbutiker som säljer många intressanta sorter.

4 kommentarer:

Lo sa...

ditt tesortiment är större än mitt ser jag! hihi!
tyckte faktiskt att ditt kinesiska sencha var godare än det japanska sencha-teet jag har.

D-C sa...

Ja det har blivit en hel del.
Jag dricker ju regelbundet bara några av sorterna, men tillslut får jag dåligt samvete att jag aldrig ägnar de andra nån tanke och dricker då lite av dom också.
Men det är ju bra med olika sorter för gästen att själv välja vad han/hon/hen vill ha! :))

"Pooptroop" sa...

Ser onekligen mysigt ut med tekannor och allt! din lilla mysolle

D-C sa...

Du får väl komma hit och myysa med mig nångång Poop ;)
Hoho