lördag, maj 17, 2008

En intensiv arbetsdag på gatan

Gårdagens arbetsprestation får jag nog lov att vara lite stolt över.
Natten till igår sov jag bara ett par timmar eftersom jag fått ont i ryggen av att sitta för mycket här framför burken. Och för att inte bli sen till jobbet på grund av de missmatchande bussarna gick jag upp tio i fem på morgonen och zombiesade mig in i duschen - frukost orkade jag inte äta.
Efter två bussar befann jag mig snart i Nödinge, tyvärr alldeles för tidigt, redan fem i halv sju när jag inte skulle börja förräns sju. Så jag vandrade sakta längst den dimhöljda affärsgatan och frös lite och började dessutom bli hungrig. Tur då att bensinmacken var öppen - köpte mig en rejäl pastasallad och en Pucko, det kan man kalla frukost!

Väl på jobbet strax innan sju satt nattpersonalen framför tv:n och jag blev bjuden på kaffe. Snart kom personal två och det blev dags att väcka några av de boende. Jag blev kvar i soffan och tröttheten gjorde att all information de gav mig blev riktigt tung; Någon har missbruksproblem, någon vägrar äta osv. Och att arbeta med händerna bakom ryggen för att gynna deras självständighet SAMTIDIGT som man ska rådgöra och ställa krav osv låter trixigt. Blir nog inte en så lätt sommar i alla fall!
Innan jag skulle ut igen tvättade jag hela golvet i hallen, personalrummet och det gemensamma vardagsrummet.

Mannen jag är kontaktkompis åt ville åka till Musikanten i Kungälv för att fixa sin gamla bas. Han bor också i Nödinge, så jag gick efter att ha köpt ett busskort i centrum hem till honom.
Det hade skett nån missuppfattning så han hade sin boendestödjare där och struttade ut i kalsonger och strumpor. Fick vänta på när han åt frukost och därför fick vi ta en senare buss mot Bohus och sen byta till Kungälvsbussen. Måste ha sett ganska intressant ut med mig gåendes på gatan med mina solbrillor på, en blind man under vänster arm och med hans bas i höger hand upp mot kroppen som om jag spelade på den (enklast att bära så). Kände mig som en rocker med beundrarskara och vi fick också väldigt många blickar av Kungälvsborna när vi vandrade på gatorna, särskilt ungdomar är bra på att glo.

Korkboll som jag är visste jag inte att Musikanten flyttat på sig. Vi promenerade den långa vägen förbi Mimers hus och längst med industriområdet, men då vägen började närma sig sitt slut forstod jag att vi inte skulle hitta Musikanten där. Vi frågade i färgbutiken och det visade sig mycket riktigt att musikaffären hade flyttat till Utmarksvägen, den som ligger intill Marstrandvägen. Så jag och J fick promenera hela de långa vägen tillbaka till stationen igen, men att gå till Utmarksvägen hade inte funkat, så vi fick vänta på Grön express. J passade på att spela lite på sin oinpluggda bas där vi satt på bänken, lät bra, och nu var det jag som blev beundraren till en rocker.

Grön kom och tog oss till utkanten av affärsområdet, och vi fick gå ytterligare en bit för att komma till vårt mål. Väl där skulle J pröva de olika syntharna, och då vi fått basen fixad till ett rabatterat pris eftersom han känner personalen började han fråga om munspel och en massa inspelningsmaskiner. Mannen i kassan fick fullt upp att svara på hans frågor, och efter mycket om och men propsade jag på att vi skulle betala och gå, vilket vi gjorde.
Vi gick tillbaka till hållplatsen och fick vänta en stund på Grön och tog den tillbaka till busstationen. Där fick vi vänta på bussen mot Bohus. J kände busschauffören sen tidigare och sammanlagt stötte vi under dagen på sex personer som kände honom.

I Bohus byttes det ännu en gång till bussen mot Nödinge och i Nödinge promenerade jag hem med J som var trött men verkade glad för den fixade basen. Han skulle iväg på spelning på kvällen. Jag själv fick ta de två bussarna tillbaka till Kungälv igen - ett jädrans bussåkande alltså, och J klagade på att jag inte hade körkort och bil - där jag cyklade direkt till JC för att köpa kläder och sen till Willys för att köpa mat och hårfärg.
Åkte sedan hem, färgade håret och fullkomligt ramlade ner i säng vid halv åtta och sov till kl sex imorse. Telefonen ringde ett par gånger men jag klarade inte av att svara. Hur pigg jag kommer vara ikväll på Annas fest återstår att se!

http://video.google.com/videoplay?docid=-3119238096845809676

1 kommentar:

Anonym sa...

tydligen var du rätt pigg ;)
/trin