torsdag, juli 31, 2008

Den där "Bregottfabriken"

Reklam kan vara underhållande, rolig och inspirerande, men för det mesta också ganska korkad.
En reklamkampanj som borde vara relativt populär i detta avlånga land där vi älskar våra svenska somrar är reklamen för Bregott där vi får se diverse kossors liv i "Bregottfabriken":
Skiftbyte i Bregottfabriken,
Prao i Bregottfabriken och
Kundbesök i Bregottfabriken är några av många filmer där kor vandrar runt i grönskande natur och ibland stöter på ett och annat litet blont barn.

Myspys. Eller inte!

Jag kan faktiskt blir riktigt irriterad när jag ser hur Bregott framställer sin produkt. Visst är det så att de flesta kossor får vara ute på grönbete under sommarhalvåret, men resten av tiden då? För inte kan det väl egentligen sägas vara särskilt "naturligt" att låta korna stå inomhus i bås ett halvår, äta torrt hö och dagligen få sina tuttar avsugna av maskiner medan kalven går på mjölkersättning? Inte sjutton ser det särskilt gulligt ut med en hoper kor inklämda i spiltor och inte blir man direkt sugen på smörgås av den synen! Korna är antagligen mest sugna på att få komma ut.

Jag vill inte hyckla- jag äter ju både smör och ost - men jag tror inte att Bregottparadiset bortom min macka existerar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Man skulle ju egentligen köpa kravmärkt smör från lösgående kor....om det nu finns??