måndag, juli 28, 2008

Tillbaka från dödsriket

Den har kommit tillbaka!
My Darling Gummiplanta!

För ca 8 år sedan besökte en vän till en vän Sydamerika och tog med sig en gummiplanta hem till Sverige. Min vän bland andra tog skott från växten och odlade utav dem en egen planta. Då min vän flyttade till Göteborg fick hon inte plats med sin som hade växt sig riktigt stor, därför fick jag adoptera och den fick stå i mitt kök i en stor kruka där den växte sig ännu större än tidigare. Jag dyrkade den.
Men så en morgon då jag steg upp och gick ut i köket fann jag den halvt livlös på golvet framför krukan som om den försökte nå vattenkranen men inte hade kommit så långt. Jag satte tillbaka den i krukan igen men den repade sig aldrig efter den händelsen utan tappade för var dag som gick alltfler blad tills dess att det bara stod ett grenskelett kvar. Den hade gått under av sin egen storhet då den föll på grund av att den hade blivit framtung och för att jag hade glömt att binda upp den. Jag hade separationsångest och det tog lång tid innan jag slängde ut skelettet.
Men ödet ville inte låta oss skiljas åt helt och hållet! En tid innan den tragiska olyckan tog en annan vän sig ett skrott från min älskling och odlade upp sin egen planta hemma hos sig. Den vännen tog förra veckan skott från sin och gav till mig som nu har planterat dessa i en liten kruka på soffbordet. Så efter en lång resa, många turer och en plågsam död är den nu alltså tillbaka hos mig igen. Samma DNA från samma växt.

MY Darling Gummiplanta; I löf you!

4 kommentarer:

Anonym sa...

I löf you too darrling gummiplanta!! Bättre lycka denna gång david/hanna

D-C sa...

Tack tack!!!

Anonym sa...

Den nya plantan visar "Pleeease don´t kill meeee..."

;)

/W

Anonym sa...

visKar...inte visar