måndag, juli 14, 2008

Den sanna friheten

Jag "söker frihet och bygger rymdskepp av lego". Kanske inte bara för att påvisa att det omöjliga kan vara möjligt som jag menat i ett tidigare inlägg, utan måhända även för att fly bort från allt som håller mig tillbaka och som binder upp mig. Men är det verkligen en sann frihet jag är ute efter då, och kan en sådan frihet alls existera?

Janis Joplin sjöng "Freedom is just another word for nothing left to loose" på radion häromdagen och jag blev fast i grubblerier, för jag insåg helt plötsligt hur sant det var och hur svag man kan komma att bli i ett totalt fritt tillstånd - för det betyder ju att man är helt ensam.

Vart man än vänder sig bland människor ställs det krav och ens personliga frihet kommer att inskränkas, men kanske att det inte är så farligt trots allt, för av vissa band kan man få ganska mycket tillbaka - det är då har man någonting att förlora. Det kan kännas bra att ignorera sig själv för en stund för att istället ge till någon annan. Även den känslan går att bygga rymdskepp av.


http://www.youtube.com/watch?v=OTHRg_iSWzM

6 kommentarer:

Anonym sa...

Folk får ha det skönt o bekvämt...men helst inte utom hus..haha..;)
du skriver bra! Jag gillar bilden!

D-C sa...

:-)

Anonym sa...

Fröken Petig kommenterar:
"bygger rymskepp" ???
Nä. Inte då.


;)

/Wanda

D-C sa...

W:
Hur många gånger man än läser sina inlägg så verkar det finnas stavfel som slinker igenom!

fröken stistrup sa...

Jag älskar bilden!

D-C sa...

Och bilden älskar dig Astistrup!