tisdag, juli 22, 2008

En natt i vaket tillstånd

Min första jobbdag efter min lediga vecka blev ett monsterpass. Monster monster äter mig upp!

Först åkte jag till J klockan 15 för att ta med honom till Musikanten i Kungälv. Inspelningsapparaturerna där lockade och pockade och han vred och vände på maskinerna en lång stund och gav affärsinnehavaren trixiga frågor.
Hemma i Nödinge igen fick jag hälsa på hans mor som var neggo till hans stora köplust och tyckte att jag borde peppa honom åt rätt riktning. J blev sen till kvällens grillning med över en timme då vi inte var tillbaka på hans boende förrän efter kl 19.

Tog en promenad upp till mitt jobb för att fylla i felaktig tidrapport och koka pasta och därefter vidare till Surte där man slängt in mig pågrund av folkbristen på ordinarie plats.

En lång natt fram till klockan sju på morgonen förlöpte i vaket tillstånd med trevligt sällskap. Tjejen som sällskapade kom från Danmark, bodde i Sverige, hade thailändsk kille (mångkulturellt!) och var på väg att flytta till detta land i öster där hon ägde en konstbutik med egna tavlor och ett resort tillsammans med killen där jag får bo rabatterat om jag tar mig till dit nångång. Mannen hennes skulle starta palmoljeodling och bli rik.
Vi talade kulturkrockar och fördomar som besannas. I baren de äger har hon mött de flesta nationaliteter och kunde klart generalisera typdragen hos dem. Alla var trevliga förutom Israeler som är elaka människor utan respekt för omgivningen.
Vi pratade spöken och att det spökat i hennes systers bostad liksom även på platsen där vi befann oss (på sjukhusen har de ibland spökutdrivare för att få bort alla andar efter avlivdna) men denna natt var det tack och lov lugnt.

Popcorn till nattamat, zappand på tv-dosan, någon gick upp för att kissa vid 3, och vid 5 var densamma uppe igen för dagen och fick sig en dusch och en bäddning av sängen, frukost mm.
Kl 6 var det en äldre herres tur som ovanligt nog accepterade mig som brevidgångare.
Så blev klockan sju och nu har jag tagit mig hem till Kungälv igen och är impad av min kollegas oerhörda energi till alla projekt hon hade på G. Själv krävdes all min energi för att hålla mig vaken hela natten!
Nu är jag ledig resten av dagen liksom imorgon.
Skall sova mums och Gud nåde den som vågar sig på att väcka mig!

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter som en trevligt trots sömnbristen! Fördomarna/åsikterna (eller vad man skall kalla det) mot israeler kommer jag ihåg när jag var i Thailand, många Thaiare gillar inte dem av den anledning du nämner. Bland de israeler jag träffade där nere var 100% av dem pårökta...
Spännande med andeutrivningen på sjukhus. Gör man alltså det på svenska sjukhus?
/Hanna