torsdag, mars 19, 2009

Aesop's fables

Min födelsedag blev utdragen, inte mig emot; att få full uppmärksamhet en gång per år är ganska skönt, så jag antar att jag medvetet drog ut den ett par dagar extra genom att dröja med att hämta ut det sista paketet på posten, det som Danuta hade skickat till mig från Polen.
I paketet låg en låda med blandade tepåsar, en chokladbit, ett fint kort och den underbara boken Aesop's fables.

Aesop lär ha varit en grekisk slav som förtjusade mångvida omkring med sina fabler och berättelser. Dessa har överlevt tidens tand trots att han levde flera hundra år innan Kristus. Min allmänbildning är något bristfällig så jag kände inte till denne store berättare förrän jag öppnade boken, men den moral som sägs vara grundläggande för alla tiders sagoberättande känns igen.
Fablerna i boken är mycket korta, som mest 1,5 sidor, och förtäljer om diverse djur som konverserar i olika situationer. De flesta historier avslutas med en kursiverad mening som förklarar fabelns sensmoral, och det är också så att alla berättelser bär på en sådan. Sensmoralerna - meningarna med berättelserna - går enkelt att applicera på många situationer man själv befunnit sig i och handlar oftast om klokhet kontra dumhet, grymhet kontra vänlighet, godhet kontra ondska och feghet kontra mod. Universiella egenskaper som känns igen i allt.
Boken är på engelska och utgiven av Pengun Popular Classics men lär finnas i många andra utgåvor.

Tack Danuta för att du förgyllt min bokhylla och dessutom gett mig lite sund moralism att leva efter! ;)

Inga kommentarer: