söndag, mars 01, 2009

En överambitiös värd?

Allt handlar om hur väl man planerar, hur väl man förbereder. Har man bara strukturerat saker och ting ordentligt kan man klara precis allt. Ja, det är ett budskap man får höra ibland då stressen blir för stor och pyser ut.
Vad gäller årets födelsedagsfirande fick jag mig en funderare. Kan yoga-dvd:n, stressbollen och tändsticksasken med coollugna Ernst vara pikar? Försöker mina vänner säga det som jag så ofta säger till mig själv; att jag borde slappna av mer? Minns ju halsbrännetabletterna, antistressskivan och värmeljusen med avslappanden doft jag fick som avslutningspresent av min handledare!
Jag undrar om jag inte tar i så att jag nästan spricker när jag ska fira att jag blir äldre: Planering och poängpromenadskonstruktion, fyra besök till affären och en hel del stålar som vandrade ur min plånbok, ungefär en dags matlagning, städning och nu dagen efter sitter jag med lätt bakfylla och beskådar ett berg av disk och kringspridda serpentiner jag måste ta itu med. Men jag orkar inte röra mig från min plats i sängen. Jag tittar på Amelie från Montmartre. Nästa lördag kommer familjen hit på mat och ännu en gång ska jag då ta fram kastruller och grytor.
Jag vill så gärna göra det bra för mina gäster, men frågan är om inte något mindre också hade varit helt okej? Det tål att tänkas på till nästa år. Man blir ju inte direkt yngre!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mer mat åt folket! :D
Visst tar det på krafterna att städa, fixa och laga mat.
men OFTAST är det värt det! :)
Och du ska veta att det är väldigt uppskattat.
DU är populär!

Kram/A.

D-C sa...

Menar du alltså att jag är populär pågrund av min mat? =/