lördag, mars 21, 2009

Melodifestivalen - såhär i efterhand

Detta fenomen har även i år skapat vilda diskussioner. Åsikterna haglar tätt om vår identitet som svenskar respektive vad det är man vill ha i Europa och vad som är "äkta schlager". Som det brukar vara alltså.
Jag har tidigare ogillat uppdelningen i alla dessa delfinaler, men den glädje som detta verkar sprida, det engagemang i något glatt och roligt har gjort att jag veknat mer och mer för varje år även fast jag alltid väntar mest på Eurovision då jag brukar ha en liten festival-kväll hemma hos mig. Den stora Europafinalen erbjuder en spännvidd i bidragen som trots ganska god variation inte går att hämta bland Sveriges alla kändisar.

Ur den svenska finalen var nedanstående två mina favoriter. Vinnarens fåniga vers, halvplagierade refräng och fjompiga dans har jag inte så mycket till övers för, men jag får erkänna att sångerskan är charmig.



2 kommentarer:

Anonym sa...

när är det eurovision?
lo

D-C sa...

vet inte lo, men tror att det är nångång i maj, du kan ju boka in dig på knytkalas då ;)