torsdag, maj 17, 2007

Teknikens tyranni


Elektroder.
Sladdar.
Binära koder.
Teknik.
Bakom allt sitter vi och ler åt oss själva och åt andra. På bloggsidor representerar vi den starka men svaga individens narcissistsamhälle genom att ständigt söka uppmärksamhet och kommentarer. Själv har jag till och med lagt in en räknare vilken räknar antalet besökare bland mina legobitar.
Vi chattar på msn, raggar på Spraydate och Qx, och lever i mångt och mycket vårt sociala liv i den oändliga cyberrymden.
Tekniken finns där för att hjälpa oss få kontakt med människor, och det får vi, men jag ställer mig frågan om den inte också blockerar oss från att söka verklig, mänsklig kontakt? Tekniken kan å ena sidan fungera som ett medium, en mellanhand som kopplar oss med andra, men den kan å andra sidan också fungera som en spärr i vilken vi blir beroende och fast. Våra relationer, som i sin elektroniska form kan bli mycket komplexa, hålls inom datorskärmens ramar, och den tid vi kunde ha umgåtts med vännerna i verkliga världen använder vi för att umgås med dem via textform på msn och icq. Det är som om vi söker kontakt men ändå inte, som om vi slänger ut en tråd men genast drar in den igen.
Tanken slog mig då en man jag talade med på nätet fyllde år och sa att vännerna förr ringde på hans födelsedag, men att tiderna förändrats och så även tekniken; numera sms:ar vännerna istället.
Jag vill inte låta som en stenåldersmoralist eller teknikhatare, för det är jag inte, men ibland kan det vara bra att stanna upp och fundera över alla de saker vi integrerar i våra liv utan att reflektera.

3 kommentarer:

Lo sa...

ja, det ligger nåt i det du säger..

Anonym sa...

Har tänkt samma tankar.
Det ärläskigt vad tekniken för oss längre ifrån varandra!
Vad hände med handskrivna brev?
Vad hände med de dagliga telefonsamtalen?
Vad hände med de handskrivna lapparna man lämnade på köksbordet. "Jag är hos den och den och kommer hem till middagen"
Nu kan vi genom att titta på nummerdisplayen välja bort dom vi inte vill/orkar prata med. Vi kan döva vårt dåliga samvete med ett kort och intetsägande sms istället för att faktiskt PRATA.
Ibland längtar jag faktiskt tillbaka till den tiden då man gick hem och plingade på hos varandra för att kolla om nå´n var hemma....

/Wanda

D-C sa...

Jag ska hälsa på er oftare istället för att skriva till er på nätet!
Kramar