måndag, maj 28, 2007

Vuxna människor


På passplatsen i Göteborg satt jag länge i kö för att hämta ut min nygjorda passagebiljett för världen. Till höger om mig stod en liten familj vars lilla barn, kanske max ett år gammal, inte kunde koncentrera sig på kameralinsen som skulle ta hennes foto för passet. Föräldrarna försökte med allehanda trick, som att vifta med gossedjur vid linsen, och att spela en truddelutt med mobiltelefonen på samma ställe, att få hennes blick där den borde vara. Flickan tittade bara i mycket korta stunder åt det hållet, och undersökte istället mest allt annat i lokalen med sin nyfikna blick och med världens leende på läpparna. Polisen bakom luckan fick tillslut komma ut och försöka med samma trick, men inget verkade hjälpa.
Flickans barnslighet krockade med vuxenvärldens krav på kontroll och underkastelse. Det är det som vuxenblivande handlar om. Vi framhåller gärna hur mogna vi blir då vi blir äldre, men frågan är om inte mogenheten främst är en underkastelse av de normer som hör till rollen som vuxen. För varje dag, för varje vecka, för varje månad och för varje år läggs lager på lager av skyddsmurar, artigheter, etickett och regler runt oss. Vi odlar bort vår spontanitet, och de som fortfarande har den kvar blir ibland tittade snett på. Att bli vuxen är enligt mig i mångt och mycket att bli en mur, en yta bortom de sanna känslorna/fantasierna på insidan. Och att växa upp till en fullvuxen blir därmed en ständig och aldrig slutande kamp mellan det inre och det yttre.
Den lilla flickan hade inga murar, utan bara ren och skär glädje över att vara där. Hon var lycklig. Och se på min passbild, ser jag inte väldigt barnslig ut på den? Sådär oskyldigt pojkaktig? Istället för 24 skulle jag lika gärna kunna vara 18, men alltjämt går jag runt med en "vuxens" blockader för att inte stöta mig med andra vuxna människor, något som resulterar i att jag tyvärr ofta stöter mig med mig själv.

11 kommentarer:

Tant Grön sa...

stilfullt! snygg skjorta!! *nys*

D-C sa...

Tackar Hanna, jag gillar också min skjorta, den va dyyyr! ;)

fröken stistrup sa...

Haller med dig. Jag & min bror diskuterade faktiskt just det amnet haromdagen. Om hur trakig en manniska som vi bada kanner har blivit. Vuxen & stel, fran att ha varit mer pa varan niva. Manniskor verkar bli sa radda for allt som har med leva att gora. "Storskratta offentligt? Ar du galen?" Det ar riktigt trakigt. Sa jag gor allt jag kan for att inte ryckas med i vuxenvarlden.

fröken stistrup sa...

Tankt dig att se kungen borja storflabba. Skratta sa mycket sa att han borjar grata och slanga upp Sylvia pa ryggen & slamma henne pa rumpan. Hahaha, de skulle sta "CHOCK!" i Aftonbladet och mycket mycket mer i Damernas varld. Lite mer sadant tycker jag att det ska finnas.

D-C sa...

astis: Helt rätt! Kungen borde skratta mer, hans stelhet utstrålar mer osäkerhet än mogenhet.

Lo sa...

ja, det här med ålder är som sagt svårt... är själv inne i nån skum situation då jag har träffat en nio år yngre kille :) där våra roller blir helt tokiga bara för att den andre (och jag själv) har en föreställning om hur man ska vara i en viss ålder!

D-C sa...

Ja Lo, det är allt lite moraliskt förkastligt det du håller på med! ;) mohihihahaha.

emma sa...

hehe. du ser snarare. ehm. plastig ut. don't take it the wrong way. men ja. lite tillrättad i datorn, för perfekt helt enkelt...

D-C sa...

E: Grejen är att jag inte är direkt plastig. Jag är snarare väldigt naturlig på bilden, inget jocks i fejjan, kände mig sliten då kortet togs.

emma sa...

haha. jag menade inte plastig á la översminkad. mer som att det hade korrigerats i datorn. inga skavanker lixom, inga finnar, inga födelsemärken eller anna mojs. mer så ;) så det var snarare en komplimang än ngt negativt, även om ordet plastig kanske inte var det bästa att beskriva hur jag menade... (inte för att jag vet om ngn blivit klokare av jag just skrivit heller.. menmen..)

D-C sa...

Det är skönt att slippa finnträsket, min hud är riktigt bra numera. Gött mos!